12. 05. 2025
Cizinci a práce v ČR: Co je potřeba k úspěšnému sjednání pracovního poměru?
Pokud jste cizincem a plánujete pracovat v České republice, není získání zaměstnanecké karty nijak složité. Stačí si najít pracovní pozici v centrální evidenci volných pracovních míst, která jsou určena pro držitele zaměstnaneckých karet, vyplnit příslušný formulář žádosti a spolu s potřebnými dokumenty podat žádost na českém zastupitelském úřadě ve své zemi.
Co ale musí splnit čeští zaměstnavatelé, pokud chtějí zaměstnat občana ze zemí mimo EU? Nejdříve musí volné pracovní místo zařadit do centrální evidence míst určených pro zaměstnanecké karty. To začíná nahlášením volného místa na příslušné krajské pobočce Úřadu práce, kde zaměstnavatel uvede podrobnosti o pracovní pozici – například, zda je pracovní poměr sjednáván na dobu určitou nebo neurčitou. Zároveň platí, že týdenní pracovní doba na takovém místě musí být alespoň 15 hodin a nabízená mzda nesmí být nižší než základní sazba minimální mzdy. Zaměstnavatel rovněž musí souhlasit se zařazením tohoto místa do centrální evidence a s jeho zveřejněním.
Ještě donedávna platilo, že volné pracovní místo muselo být v evidenci zveřejněno alespoň 30 dní, aby se o něj mohli ucházet primárně občané České republiky. Teprve po této lhůtě mohl o stejné místo žádat i cizinec. Tento proces se nazývá „test trhu práce“. V praxi se ale ukázalo, že byl spíše formální – většina zaměstnavatelů měla již s cizinci domluvené pracovní vztahy a jen formálně čekali na uplynutí této lhůty. Proto se od této praxe dnes ustupuje a pro obsazení pozice cizincem už postačuje pouhé oznámení volného místa. Pokud by se však situace na trhu práce zhoršila a nezaměstnanost v Česku výrazně vzrostla, tento test by se mohl znovu zavést.
Před samotným podáním žádosti o zaměstnaneckou kartu je ale
nezbytné, aby se cizinec se svým budoucím zaměstnavatelem nejprve spojil a
uzavřeli spolu buď pracovní smlouvu, dohodu o pracovní činnosti, nebo
alespoň smlouvu o smlouvě budoucí. V té se obě strany zavazují, že
v dohodnuté lhůtě uzavřou pracovní smlouvu nebo dohodu o pracovní
činnosti. Tento dokument totiž cizinec musí doložit jako přílohu ke své
žádosti o zaměstnaneckou kartu.
A jaké další povinnosti čekají zaměstnavatele po uzavření pracovní
smlouvy s cizincem? Tomu se budeme věnovat v dalším článku.
Mgr. Bc. Kateřina Sekyrková
Advokátní koncipientka