Mojí matce seniorce byl doručen balíček, který obsahoval vitamínové doplňky pro sportovce. Matka si nic takového neobjednala, ale balík převzala. V průvodním dopise je uvedeno, že se jedná o akci, kdy dostala doplňky v hodnotě několika tisíc zdarma, ale má zaplatit poštovné přes 200 Kč. Je tam i výzva se sankcí za prodlen, když nezaplatí. Co můžeme dělat? Řešit věc s ČOI?
Pokud si je Vaše matka jistá, že si žádné plnění a zboží neobjednala, můžeme na něj nahlížet jako na neobjednané plnění. Tento pojem upravuje přímo občanský zákoník a za neobjednané plnění se považuje neobjednané zboží či služba, které spotřebitel není povinen vracet či nijak oznamovat jeho obdržení. Jelikož bylo plněno bez dohody či smlouvy, spotřebiteli nevzniká žádná povinnost plnit. Toto jednání přímo zakazuje zákon o ochraně spotřebitele a kvalifikuje ho jako klamavou obchodní praktiku.
Doporučujeme tedy nijak nereagovat. Samozřejmě se můžete obrátit s celou záležitostí na ČOI a podat podnět.
Právní tým advokátní kanceláře Langmeier & Co.