26. 08. 2024
Období letních dovolených je stále v plném proudu. Většina z nás se těší, jak si vysněný týden užije v maximálním klidu, odpočne si a zrelaxuje. V minulých částech našeho letního speciálu Klidná dovolená jsme se zaměřili na vady zájezdu a jak při jejich existenci postupovat. Co když nastanou okolnosti, pro které na dovolenou odjet ani nemůžete či nechcete? Tato část našeho letního speciálu navazuje na článek pojednávající o možnosti odstoupení od smlouvy o zájezdu, a to ještě před jeho zahájením.
Jaké jsou důvody pro odstoupení od smlouvy o zájezdu před jeho zahájením?
Prvním zákonným důvodem pro odstoupení od smlouvy o zájezdu je porušení zákonných nebo smluvních povinností pořadatelem zájezdu. Jedná se o situace, kdy dojde k podstatnému porušení povinností pořadatele zájezdu ještě před jeho zahájením. Pořadatel v tomto případě nemá právo požadovat zaplatit odstupné. Může se jednat o situaci, kdy pořadatel před zahájením zájezdu nesplnil informační povinnost tím, že neposkytl pravdivé či kompletní informace. Do této první kategorie zákonných důvodů můžeme zahrnout i odstoupení od smlouvy po zahájení zájezdu, který trpí takovými vadami, že není ani částečně způsobilá naplnit hospodářský účel smlouvy o zájezdu. K tomu blíže v tomto článku.
Druhým důvodem je podstatná změna podmínek smlouvy o zájezdu. K tomuto odstoupení ze strany zákazníka může dojít poté, co mu byla oznámena tato podstatná změna podmínek smlouvy o zájezdu. Za podstatnou změnu se může jednat v situaci, kdy dojde ke zvýšení ceny zájezdu o více jak 8 %, dojde ke změně některé z podstatných náležitostí zájezdu (místo pobytu, tip dopravy atd.) či pořadatel nemůže splnit zvláštní požadavky klienta, které přijal. Za změnu podstatné náležitosti lze například považovat nemožnost navštívit i jen jednu z deseti plánovaných památek, pokud se jedná o památku s vysokým vstupným, které bylo zahrnuto do celkové ceny zájezdu. Zákazníkovi bude vrácena cena zájezdu a může nárokovat náhradu škody. Pořadatel po něm nebude požadovat odstupné.
Třetím důvodem pro odstoupení od smlouvy o zájezdu je existence
nevyhnutelných a mimořádných okolností v místě určení cesty nebo
pobytu. Pořadatel i v tomto případě nemá nárok na zaplacení
odstupného.
Pokud se o existenci nějaké mimořádné okolnosti dozví zákazník před
zahájením zájezdu, má právo odstoupit od smlouvy o zájezdu a nebude po
něm požadováno odstupné. Právo na náhradu škody zákazníkovi nevzniká.
Za mimořádné a nevyhnutelné okolnosti, pro které jde zájezd vypovědět,
jsou považovány takové okolnosti, které mají významný dopad na zájezd
či přepravu osob. Musejí nastat před zahájením zájezdu v místě
zájezdu nebo jeho bezprostředním okolí. Podle judikatury se lze těchto
mimořádných okolností dovolávat, pokud je více jak pravděpodobné, že
budou trvat i podobu zájezdu a významnou mírou ovlivní poskytované služby
či přepravu. Vždy bude záležet na konkrétní situaci a jejím
posouzení.
V souvislosti s pandemií Covid si můžeme představit situaci, kdy dojde v celé destinaci k uzavření hotelů, je zrušeno ledecké spojení a další služby, bez kterých by zájezd nemohl proběhnout. Toto pravidlo platí i na transferové země, tj. do cílové destinace se nedostaneme tak, jak bylo plánováno. Dalším příkladem mimořádných okolností je uzavření lyžařských vleků a sjezdovek, pokud se cílem dovolené lyžařský zájezd. V uvedených situacích je nemožné pro pořadatele plnit zájezd a zákazník má tak právo na náhradu veškerých nákladů. I kdyby na zájezd odjel, nebyl by naplněn jeho účel. V případě, že v cílové destinaci dojde například k teroristickému útoku, pro posouzení situace bude záviset na jeho rozsahu. Pokud bude zasaženo letiště či jinak omezena letecká doprava, volný pohyb po letoviscích či dojde k uzavření kulturních památek, jde tuto situaci považovat za mimořádnou a nevyhnutelnou. Pokud však došlo k teroristickému útoku v jiném městě či regionu, jedná se sice o mimořádné a nevyhnutelné okolnosti, ale nemají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu. Odstoupit v této situaci od smlouvy o zájezdu můžete, ale pořadatel může nárokovat odstupné z ceny zájezdu.
Poslední možností odstoupení od smlouvy o zájezdu jsou jiné důvody či „bez uvedení důvodu“. Tímto důvodem může být cokoliv přes nemoc zákazníka, změny plánů či jiné obavy. Zákazník v tomto případě bude hradit pořadateli odstupné, pokud nebude smluvně sjednáno jinak.
Pojištění zájezdu a jeho storna je vhodnou možností, jak předejít nepříjemným situacím a nestát před rozhodnutím, zda odjet na dovolenou jen z důvodů, abych „nepřišel o peníze“.
JUDr. Sandra Sophia Loudová
advokátní koncipientka
loudova@langmeier.cz